• Tipy na darčeky

Tipy na darčeky

Tipy na darčeky

Možno práve riešite, čo svoju dieťaťu kúpiť ako vhodný darček k narodeninám či na Vianoce.

Možno sa nejedná o Vaše dieťa. Alebo sa má ešte len v dohľadnej dobe narodiť. Tak ako tak, nemusí byť voľba perfektného darčeku ľahká.

Rozdiely vhodnosti konkrétneho daru sú veľké. Ak má budúci obdarovaný staršieho súrodenca, môžu jeho rodičia predpokladať, že dostane niečo úplne nové, zaujímavé  a originálne.

Určite celkom isto sa zhodneme na tom, že iné potreby má novorodenec a iné napríklad ročné dieťa. Dvojročné batoľa bude baviť hra s hrkálkou možno tak 5 minút (ak budete mať veľké šťastie), zatiaľ čo odrážadlo, i keď bude veľmi kvalitné, bude rodičom novorodenca doma skôr prekážať.
A čo viac, vývoj každého dieťaťa je veľmi individuálny. Bežne sa stáva, že deti väčšinou začínajú chodiť medzi 9. až 18. mesiacom. A u vývoji reči je rozdiel ešte väčší – niektoré deti začínajú rozprávať už v roku, iné až temer v 3 rokoch. Ak je obdarované dieťa oproti vrstovníkom v niečom vývojovo skôr napred, je vhodné pozrieť sa pre inšpiráciu na darčeky odporúčané pre staršie deti.

Ďalším faktorom je bezpečnosť.
Niektorí rodičia si zakladajú na bezpečnosti darov viac, iní to tak „neriešia“. Niekto uprednostňuje drevené či prírodné materiály. Pokiaľ zvažujete nákup hračiek alebo potrieb pre deti, ktoré sú označované vekovou kategóriou (0+, od 3 rokov, atď.), majte na pamäti tiež to, že označenie pre tie úplne najmenšie deti (0+, popr. 1+) na jednej strane zaručuje nezávadnosť a vhodnosť takého daru pre bábätko, ale na druhú stranu stojí takáto certifikácia nemalé peniaze, ktoré sa môžu odraziť v cene daného produktu. Je teda na Vás, čím sa budete pri nákupe riadiť, ale nezabúdajte ani na zdravý rozum. Pokiaľ kupujete plastový výrobok alebo farebnú drevenú hračku pre dojča, ktoré bude danú hračku obhrýzať zo všetkých strán, je vhodnejšie mať istotu, že plast, či farba neobsahuje žiadne toxické látky. Pokiaľ kupujete ťahaciu hračku, ktorá je napr. od tuzemského výrobcu, ktorý zaručuje bezpečnosť použitých farieb, a jediným problémom je dĺžka šnúrky na ťahanie, na ktorej by sa dieťa mohlo (z pohľadu bezpečnosti) uškrtiť, nie je problém takúto hračku dieťaťu zaobstarať,  keď sa s ňou bude hrať iba pod dohľadom dospelého a inak bude uprataná na poličke, kam dieťa nedosiahne (ak chcete mať istotu, že sa naozaj nič nestane). K dostaniu sú i retrohračky, väčšinou vyrobené z bezpečnejších materiálov, ale vzhľadovo na chlp k nepoznaniu od hračiek, ktoré si pamätáte zo svojho detstva či mladosti.

Nemenej dôležitá ale môže byť i ľahká údržba.

Pridanou hodnotou môže byť fakt, že je možné daný dar (v prípade textilných výrobkov, vrátane hračiek) vyprať v pračke, dať do sušičky, ľahko očistiť vodou (v prípade plastových výrobkov) alebo umyť v umývačke (zvlášť u potrieb pre dojčatá a batoľatá). Veci, ktoré možno dať do umývačky, môžu byť naviac riešené tak, že sa v ich záhyboch nedrží voda, takže sú rýchlo suché a môžu byť rýchlo opäť použité.

Darček  samozrejme môžete vyrobiť i sami. Celkom isto budete originálny, pokiaľ vyrobíte kolotoč na postieľku z origami zvieratiek, ušijete látkové pexeso, upletiete čapicu či papučky, alebo vyrobíte vlastnoručne namaľované kocky. Fantázii sa medze nekladú, záleží len na Vašej šikovnosti, zaručene však budete sláviť úspech.

Darčeky pre novorodencov a dojčatá
Tu je výber úplne ohromný. Dieťa sa za túto dobu veľmi rýchlo rozvíja a od svojho narodenia toho bude potrebovať veľmi veľa, nielen na hranie. Rastie a jeho potreby sa výrazne menia. Môžete teda nakúpiť i darčeky, ktoré práve nepotrebuje, pretože za 2 mesiace už môže byť situácia celkom iná. Dieťa postupne rozvíja všetky svoje zmysly. Môžete preto kúpiť najrôznejšie obrázkové knižočky, ktorými si bude rozvíjať zrak. Ideálne sú veľmi kontrastné farby. Pokiaľ sú vyrobené z viacerých materiálov, dieťa si rozvíja zároveň hmat. Často je do nich zakomponovaný i nejaký ďalší  prvok  - pískatko, hrkálka, šuštiace súčasti, atď. Tie stimulujú sluch. Pokiaľ je knižočka zo špeciálneho (napr. termocitlivého) materiálu, dotykom ruky alebo napríklad teplou vodou sa zdanlivo fádne obrázky nádherne zafarbia. Jemná motorika je však na rozdiel od zraku a sluchu doménou konca dojčenského obdobia. Jedným z hlavným orgánov poznávania okolitého sveta sú detské ústa, preto v tomto období umožnite dieťaťu hrať sa s hračkami, ktoré môže hryzkať  či  cmúľať. A koniec koncov, nemusíte sa obmedziť len na knižočky . Veľmi obľúbené sú i obrázkové látkové kocky s podobnými funkciami.
Klasickým darčekom bývajú hrkálky či cengálky.  Majú najrôznejšie prevedenia – kombinujú sa s obrázkami, hryzačkou, priehľadnými či pohyblivými časťami, môžu byť napríklad i látkové, alebo sa zapínať ako náramky na ručičky či nožičky dieťaťa, v období, keď tieto svoje časti tela objavuje (vždy, keď pohne rukou či nohou, hračka vydá zvuk, čo dieťa motivuje k zopakovaniu tejto činnosti).

Pohyblivejšie deti ocenia valec na lezenie alebo loptu (valec je ale stabilnejší, pokiaľ naňho dieťa lezie), ktorá motivuje k pohybu vpred. Bývajú opäť kombinované s hrkajúcimi a priehľadnými časťami a zároveň pestrofarebné, aby boli pre deti atraktívne.

Ďalšou obľúbenou kategóriou sú hračky do vody. Patria tu napríklad striekacie figúrky (počítajte ale s tým, že zo začiatku budete skôr striekať Vy), hračky reagujúce na teplú vodu (umývanie riadu, špinavých psíkov, už spomenuté knižočky na vyfarbovanie), hračky určené pre tečúcu vodu, teda, keď sa napúšťa vaňa (napr. rôzne mlyny, deravé nádobky...). Nemôžeme vynechať ani plávajúce hračky (samostatné či skladacie do veľkých celkov, prípadne nejakým spôsobom pohyblivé) a veľmi obľúbené vodonálepky.  Vodonálepky tuzemského výrobcu patria do kategórie univerzálnych hračiek, lebo sa dajú využiť mnohými rôznymi spôsobmi a dlhšiu dobu. Okrem toho, že plávajú vo vode a vlhké priľnú na akýkoľvek hladký povrch (teda napríklad horný okraj vane), môžete ich pri kúpe sady viac kusov použiť len tak „na sucho“, pri rozvoji detskej slovnej zásoby. Dieťa ich môže triediť podľa farieb, obkreslením obrysu vodonálepky na papier ľahko vyrobíte maľovanku...

Medzi hračky, ktoré sa dajú využiť viacerými spôsobmi, patrí napríklad i súprava pohárikov, z ktorých sa dá postaviť vež, dajú sa vkladať do seba, spájať vedľa seba do jedného dlhého draka či húsenice (podľa výrobcu) a majú dierkované dno (vždy iný vzor), takže pokiaľ sa s nimi hrá dieťa vo vode, voda vyteká rôzne rýchlo a rôznym spôsobom.

Ďalšie hračky vhodné pre túto vekovú skupinu sú napr. prítulky (alebo tiež maznáčik, maznáčik - dečka) do postieľky, kolotoč nad postieľku, hrazdička, hracia deka, hračky s tlačidlami (ktoré po stlačení  hrajú melódiu), motorický labyrint, zatĺkačka, bazén s loptičkami, rôzne veľké samostatné lopty, krúžky na tyči,...

Nemusíte sa však obmedzovať iba na hračky.
Medzi 4. a 6. mesiacom sa u dojčiat začína s príkrmami, dieťa tak bude potrebovať sadu lyžičiek (môžu byť i termocitlivé, aby prípadne varovali pred tým, že jedlo je príliš teplé a mohlo by sa dieťa popáliť). Vhodnejšie pre tento vek sú také, ktoré sú mäkké a teda pre dieťa príjemnejšie, umývateľné v umývačke, nie sú ani príliš hlboké (deťom sa z nich špatne je) ani plytké (nič nenaberiete) a sú skôr dlhšie, pretože na lyžičku si bude chcieť dieťa siahnuť tiež. V určitých situáciách sa môžu hodiť i veľmi dlhé lyžičky (na väčšie balenie jogurtu alebo kupované poháre s jedlom s väčším objemom). Ideálna lyžička neexistuje, každému rodičovi i dieťaťu môže vyhovovať niečo iné, preto sa nebojte experimentovať a poňať darček ako „testovaciu sadu“. Ďalej budú potrebné i misky – existujú rôznofarebné, stabilné, do umývačky, niektoré sú dokonca proti šmykľavé či priľnavé, takže ich dieťa nemôže tak ľahko zhodiť. Ak majú deti obdobie objavovania gravitácie, jedlo rozhodne nebude detského skúmania ušetrené.

Hodiť sa môžu i termoobaly na cestovné sady či rôzne hrnčeky, z ktorých sa deti učia piť. Tie sú ale skôr stávkou do lotérie, pretože nie všetky mamičky učia deti piť z hrnčeku s náustkom.  Naviac náustky môžu mať rôzne tvary, a môžu byť i z rôznych materiálov, a nie vždy si s nimi dieťa (a niekedy ani rodič) ľahko poradí. Darček tak môže byť po 3 dňoch neúspešných pokusov o pitie celkom zavrhnutý. Vhodnejší môže byť špeciálny hrnček, ktorý vyzerá ako obyčajný, iba je na hornej strane prikrytý akoby pružiacim viečkom, z ktorého sa dá piť ako z obyčajného hrnčeku – teda kedykoľvek po okraj – a nápoj z neho tiež úplne obyčajne tečie, pokiaľ sa z neho dieťa snaží piť. Pery stlačia špeciálne viečko a vďaka tomu nápoj vyteká, pokiaľ dieťa s hrnčekom iba trasie, nápoj zostáva stále vo vnútri. Systém samozrejme nie je dokonalý, takže pokiaľ dieťa stlačí okraj hrnčeka napríklad prstami, tak sa i tak poleje. A deti s hrnčekom experimentovať budú, minimálne na začiatku. Nečakajte preto zázraky, ale na cesty môže byť príjemným spoločníkom a ocenia ho i tí rodičia, ktorí učia svoje deti piť rovno z obyčajného hrnčeka (a nechcú sa teda zaoberať žiadnymi fľaštičkami, cumlíkmi, náustkami apod.).
Ďalšou samostatnou kategóriou je oblečenie. Deti behom prvého roka života vyrastú priemerne o 24 cm a potrebujú mnoho oblečenia v rôznych veľkostiach. Problém je ale v tom, že neviete, ako rýchlo dieťa porastie, pretože rast je celkom individuálna záležitosť, a tak môže krásne zateplený overal vyjsť dieťaťu na jún. V prípade darčeka pre novorodenca nemusíte tušiť dopredu pohlavie a musíte sa spoľahnúť na neutrálne farby. A aby toho nebolo málo, veľa mamičiek sa dnes vracia k látkovým plienkam, a pokiaľ používajú niektoré z tých objemnejších, nemusia dieťaťu vôbec niektoré typy oblečenia tak ľahko obliecť (napr. úzke strihy dupačiek alebo spodných dielov pyžamiek, platí to však i pre niektoré strihy bodyček). Vhodné je voliť oblečenie viac veľkostné, potom značne zvyšujete šancu, že dieťa danú vec dobre vynosí i za rôznych okolností  (či už bude štíhlejšie alebo bacuľatejšie, drobnejšie či dlháň, s látkovými alebo papierovými plienkami). Zaujímavými a menej známymi kusmi odevu sú návlečky a nákrčníky. Oba sú skôr novšou záležitosťou, ale o to praktickejšou. Nákrčníky sú vhodné pre deti, ktoré moc slintajú – deti potom majú suché oblečenie a nie je nutné ich stále prezliekať. Naviac dobre chránia krk, v zime (pokiaľ sú z teplejších materiálov) chránia rovnako dobre, ak nie lepšie, ako šál a veľmi  ľahko sa obliekajú. Návlečky zasa využijete na končatiny (častejšie nohy, ale možno ich použiť i na ruky). Môžu držať šmýkajúce sa ponožky, byť použité ako zatepľovacia spodná vrstva, chráni nožičky pred odrením (pokiaľ dieťa lezie alebo sa učí chodiť) a nemusíte ho pri prebaľovaní vôbec vyzliekať. Na trhu je však veľa značiek a mamičky majú rôzne preferencie. Niektoré dokonca majú pocit, že návlečky ich dieťa škrtí (majú pre svoje dieťa radšej voľné oblečenie). Mnoho mamičiek si ich ale zamilovalo.

Zmyslom tohto zoznamu nie je byť kompletný. Ani to nie je možné. Chceme Vás skôr inšpirovať. Pokiaľ máte dieťa, ktorému bude skoro rok, pozrite sa i na darčeky vhodné pre batoľatá (1 – 2 roky), pretože mnoho z vhodných darčekov môže byť uvedených práve tam. Ako už bolo zmienené, vývoj je veľmi individuálny, a preto nie je ľahké zaradiť konkrétnu hračku do jednej jedinej kategórie.
Darčeky pre batoľatá vo veku 1 až 2 roky

Deti v tomto období už chodia, alebo začínajú chodiť a predovšetkým sa správajú ako opičky. Napodobňujú všetko, čo okolo seba vidia, u súrodencov i u rodičov. Chcú byť ako oni a ideálne robiť to isté čo oni. Samozrejme sa tiež ďalej rozvíja jemná i hrubá motorika. Dieťa získava viac skúseností, experimentuje so svojím ťažiskom. To všetko určuje ideálne hračky pre toto obdobie.
Pre deti, ktoré zatiaľ nechodia dlho, môžu byť vhodným darčekom hračky, s ktorými smie dieťa chodiť po byte. Sú to alebo hračky ťahacie (najrôznejšie vozíčky, vláčiky, zvieratká, apod.), alebo také, ktoré môžu viesť náklad, pohybujú sa, či vydávajú zvuk, keď ich dieťa ťahá za sebou, či hračky, ktoré pred sebou dieťa tlačí. Typicky je to kočík, ale môže to byť i malý nákupný vozík. Motoricky pokročilejšie deti využijú najrôznejšie odrážadlá, hopsadlá, šmykľavky alebo hojdačky a hojdacie kreslá.

Jemnejšiu motoriku môžu precvičovať na kockách typu lego (existuje mnoho značiek, ktoré majú väčšie dieliky a sú vhodné už pre túto vekovú kategóriu), klasických drevených kockách alebo na drevených skladacích hračkách, ako je napr. vláčik či „miešačka“ na betón z viacerých drevených dielikov. Niektoré hračky zase rozvíjajú jemnú motoriku pohyblivými či ovládacími časťami – pre chlapcov to môžu byť napr. najrôznejšie vozidlá, ktoré možno ovládať, vyklopiť vlečku, otvoriť dvere, a pre dievčatká napríklad hracie domčeky. Rozhodne však záleží na deťoch, aké hračky preferujú, chlapci milujúci bábiky a kočíky a naopak dievčatká s autodráhami nie je v tomto veku nič zvláštne. Vďačné bývajú i hračky na vsúvanie, prevliekanie (voľte tie, ktoré majú dlhšie pevné konce, deťom sa s nimi lepšie zaobchádza) alebo stabilizačné hračky, u ktorých je cieľom na väčší nestabilný dielik poskladať menšie tak, aby sa výsledok neprevrátil alebo nespadol.

Ak chcú deti napodobňovať činnosti bežného života alebo svojich rodičov, urobíte im radosť napríklad vysávačom alebo detskou súpravou náradia. Obľúbené bývajú i hracie potraviny a obchodík alebo rezacia doska (torta so sviečkami, ovocie ži zelenina, ktoré sú delené a spojené suchým zipsom, takže je možné ich ľahko „krájať“).  V obchodoch sa ponúka i detské holenie, detské záhradné fúriky, detský lekársky kufrík...
Samostatnú kapitolu tvoria knihy. Je vhodné dieťa s knihami zoznamovať a ukázať mu, ako má s nimi zaobchádzať. Zaujmú veľké farebné obrázky, tvrdé stránky, ktoré zvládne samo otáčať, pohyblivé časti (posunutím či odklopením odkryje iný obrázok), niektoré moderné knihy ponúkajú i možnosť prehrať zvuk po stlačení tlačidla. Dieťa môžete nechať s knihou experimentovať, rozprávať (či prečítať) príbeh, obrázky popisovať a rozvíjať slovnú zásobu, alebo nechať na obrázkoch niečo vyhľadávať. Kúpte dieťaťu jak leporelá, tak klasické knihy rôznych formátov.
Populárne sú i tzv. „hracie knižky“ (niekedy označované anglickým názvom „quiet book“), ktoré umožňujú deťom stráviť zmysluplne svoj hrací čas, či rozvíjať svoje znalosti a zručnosti (napr.  zaväzovať šnúrky, priraďovať zvieratká a jedlo, ktoré jedia, alebo sa iba prevážať autíčkom po ceste, atď.). Väčšinou sa vyrába na mieru konkrétnemu dieťaťu a aktivít, ktoré možno do knihy zahrnúť, je neuveriteľne mnoho. Hračky na podobnom princípe však možno zakúpiť i v niektorých obchodoch. Niekedy sa jedná o knižky, inokedy sú to treba didaktické kocky, poprípade možno zakúpiť len jednotlivé aktivity (napríklad strom, na ktorý sa pripevňujú jabĺčka).

Nie je asi nutné zmieňovať autíčka (na kľúčik, zotrvačník, rôzne hrčiace apod.), plyšové zvieratká alebo bábiky. To isté platí i o malých moderných látkových plienkach, ktoré padnú mnohým bábikám či plyšovým medveďom. Batoľa, ktoré nechce nosiť svoju hračku, môže nosiť napríklad detský batôžok. Medzi  ďalšie tipy pre tento vek sa radí maňuška, chytanie rybičiek, stan či domček s tunelom a pre zimné obdobie boby alebo sane. U detí nadšených z hudby zvážte kúpu xylofónu alebo nejakého iného jednoduchého hudobného nástroja (napr. trubky či bubienku).
Darčeky pre batoľatá vo veku 2 až 3 roky.

V tomto veku sa dieťa začína zdokonaľovať v pozorovaní – začína si všímať rovnakého a rozdielneho, rozumie slovám opačného významu, vzájomne porovnáva... Kúpte mu hračky, v ktorých môže skúmať rozdiel medzi dňom a nocou, rôznymi veľkosťami, farbami. Môže začať hrať jednoduché hry ako obrázkové či hmatové loto, domino či pexeso (pre väčšiu trvanlivosť zvoľte v tomto období látkové či drevené). Zo začiatku sa hrajte tak, že bude iba priraďovať rovnaký obrázok k rovnakému, neskôr pochopí celé pravidlá hry (skôr až po 3. roku). Variantom hry pexeso je pexetrio. Zaujímavá môže byť tieňohra – spojovanie obrázkov s jeho tieňom. Inšpiráciu môžete nájsť na internete, obrázky upraviť v grafickom editori, vytlačiť, zalaminovať, nastrihať, uložiť do škatuľky, a vlastnoručne vyrobený darček je hotový.  Podobne rozvíjajúca je i hra „čo kam nepatrí“, kedy k jednému väčšiemu (komplexnému) obrázku priraďujeme niekoľko menších (napr. k obrázku auta idúceho po ceste, u ktorej je značka a za plotom dom, priradí dieťa obrázok auta, značky, plotu a domu).

Pretože pomaly sa začína rozvíjať i jednoduché logické myslenie, kúpte mu hry, v ktorých bude môcť toto uplatniť. Jednoduché puzzle (dvoj-, štvor-, osmy dielne...), hračky (spravidla sa vyrábajú drevené), v ktorých sa spojujú zvieratká s ich domčekmi či potravou (či iné logické spojenie), alebo obyčajné obrázkové kocky. Logiku môžu pomôcť rozvíjať tiež špeciálne knihy, ktoré sú k tomu určené (napr. kto počarbal stenu modrou farbou – dieťa hľadá na obrázku medzi deťmi to, ktoré má modré ruky).
Dieťa začne rozvíjať svoje výtvarné zručnosti, nezabudnite preto na farbičky, veľa papiera, maľovanky a tiež na vhodné miesto k týmto činnostiam (stolček a stoličky), pokiaľ ešte žiadne nemá. Neskôr pridajte detskú plastelínu, farby najskôr napríklad prstové, neskôr i štetce, detské nožničky. Radosť môže urobiť i tabuľa alebo plocha na maľovanie (možno kúpiť najrôznejšie lepiace fólie, veľké archy papieru, alebo svojmu batoľaťu darujte rovno kus steny).

Deťom, ktoré milujú skôr pohyb, kúpte bicykel alebo odrážadlo prestaviteľné na bicykel. Obľúbené sú tiež kolobežky (nezabudnite dieťaťu vysvetliť, že by malo odrazové nohy striedať).

Okrem vyššie zmienených darčekov iste uplatníte i predplatné detského časopisu, vstupenky na nejaké detské predstavenie alebo u detí, ktorým sa blížia tretie narodeniny, začnite s objavovaním vedy a techniky a kúpte im lupu, detský tablet alebo detský fotoaparát...Tam už možno vyberať skoro čokoľvek a výber je naozaj neobmedzený.